Wordt het voorkomen van arbeidsongeschiktheid onderschat?

In mijn gesprekken die ik als adviseur met relaties heb, gaat het vaak over de vraag hoe verzekeraars omgaan met uitkeren op het moment dat je als verzekerde arbeidsongeschikt raakt. Deze vraag is natuurlijk van groot belang. Het is immers de belangrijkste reden om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten.

Voorkomen is beter dan genezen

Je zou jezelf ook een andere vraag kunnen stellen: hoe kan ik voorkomen dat ik arbeidsongeschikt raak? Deze vraag wordt vaak onderbelicht. Iedereen zal beamen dat het Nederlandse gezegde ‘voorkomen is beter dan genezen’ een grote kern van waarheid bevat. Tegelijkertijd besef ik mij dat niet alle ziektes of aandoeningen te voorkomen zijn.  Natuurlijk kun je wel werken aan bepaalde gezondheidsaspecten zoals energie, conditie, geestelijke balans of mentale fitheid. Aspecten die een rol spelen bij de eerste verschijnselen van een burn-out, spanningen in zakelijke- of privé relaties, slecht slapen en niet fit zijn.

Waarom pakken we de uitgestoken hand niet aan?

In de praktijk merk ik dat veel ondernemers hun problemen zelf willen oplossen en niet direct denken aan het zoeken van preventieve hulp of ondersteuning. Op het moment dat ondernemers  zich bij ons arbeidsongeschikt melden zijn ze vaak al een aantal stations gepasseerd. Informatie van verzekeraars over preventieve hulp (bijvoorbeeld: Reaal Lijfwacht en Movir Elestia) wordt vaak terzijde gelegd onder het motto ‘geschikt voor een ander, maar niet voor mij’. Die gedachte speelde ook bij mij persoonlijk. Ik heb nagedacht over de oorzaken hiervan. Als je minder fit bent of problemen hebt, dan  heb je vaak geen zin in ‘vage’ gesprekken met preventiediensten van verzekeraars. Op dat moment heb je wel andere zaken aan je hoofd. Wat heb je dan aan al die gesprekken?

Mijn eigen ervaringen

Om hier achter te komen heb ik mijzelf opgegeven voor een pilot (1 van de 20 ondernemers) van het HelloEnergy programma. Ik heb 9 (beeldbel)gesprekken gehad met een coach van HelloEnergy over een periode van 5 maanden. Die gesprekken zijn zeer concreet, waarbij haalbare doelen worden gesteld om aan te gaan werken. Ik leefde in de veronderstelling dat ik genoeg lichaamsbeweging had omdat ik 1 a 2 keer per week naar de sportschool ging. Dat bleek niet voldoende te zijn. Ik kreeg de opdracht om dagelijks 10000 stappen te zetten met als positief gevolg dat ik nu 2 keer per dag een stuk loop. Daarnaast ga je meer bewust van jezelf worden en ontvang je nuttige tips over zaken waar je aan kunt werken.

Het heeft mij veel meer gebracht dan ik vooraf had verwacht. Ik ben blij dat ik hiervan gebruik mocht maken en ik heb een beter beeld gekregen van wat preventie hulp inhoud. HelloEnergy is één van de vele preventietools die verzekeraars vrijblijvend aanbieden.

Meer informatie?

Neem contact met ons op voor meer informatie. We kunnen gezamenlijk overleggen welke specifieke preventietools jouw verzekeraar biedt. Deze worden in de meeste gevallen kosteloos aangeboden door de verzekeraar. Zeker in deze tijd van Corona kan het zijn dat je een luisterend oor nodig hebt om je verder te helpen.

Bob van der Henst, Henst & Lunsen adviseurs, T 0342-401 945  of mail ons voor meer informatie

Meer nieuws


rekentool bepaling verzekerd bedrag cyberverzekering
Verzekeraar Hiscox heeft een handige rekentool ontwikkeld waarmee u met behulp van enkele online stappen het verzekerd bedrag kunt bepalen voor uw cyberverzekering. Hogere verzekerde bedragen kunnen contractuee...
Lees verder
 
Allianz doet niet mee met enbloc verhogingen AOV
Waar verschillende verzekeraars te kennen hebben gegeven hun premies voor de arbeidsongeschiktheidverzekering enbloc te verhogen, geeft verzekeraar Allianz vandaag aan dat "de combinatie van premiegrondsla...
Lees verder
 
Reaal AOV voegt HelloEnergy toe aan preventieservice Reaal Lijfwacht
Reaal AOV heeft de pilot met HelloEnergy succesvol afgerond. Tijdens de pilot hebben 20 klanten van Reaal AOV de online dienstverlening van het HelloEnergy-programma uitvoerig getest. De pilot was erop gericht...
Lees verder
 
Verscherpte acceptatierichtlijnen arbeidsongeschiktheidsverzekeringen in coronatijd
In de markt van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zien we dat verzekeraars hun acceptatierichtlijnen verscherpen als gevolg van de corona-crisis. Elke aanvraag van een nieuwe verzekering wordt kritisch bekeke...
Lees verder