Nieuw dienstverlenings-document aanstaande

Financiële dienstverleners, zoals Henst & Lunsen Assurantie Adviseurs, zijn al een aantal jaren wettelijk verplicht om klanten een dienstverleningsdocument (DVD) aan te bieden. In dit document wordt op algemene wijze de diensten, vergoeding en eventuele verbintenissen met banken of verzekeraars beschreven. Doel van de DVD

Financiële dienstverleners, zoals Henst & Lunsen Assurantie Adviseurs, zijn al een aantal jaren wettelijk verplicht om klanten een dienstverleningsdocument (DVD) aan te bieden. In dit document wordt op algemene wijze de diensten, vergoeding en eventuele verbintenissen met banken of verzekeraars beschreven. Doel van de DVD is dat consumenten de dienstverlening van diverse partijen onderling kunnen vergelijken. De DVD moet bepaalde elementen bevatten, maar was tot nu toe qua opzet vormvrij.

Vanaf 01-07-2014 is de DVD niet meer vormvrij. Het document moet vanaf dat moment volgens een bepaalde indeling met voorgeschreven teksten via de DVD-generator van de AFM (Autoriteit Financiële Markten) worden opgemaakt. Er komen aparte DVD's voor:

  • Pensioenvragen;
  • Vermogen opbouwen;
  • Risico's afdekken;
  • Hypotheekvragen.

Als de vraag van u onder meer dan één van de bovenstaande thema's valt, moeten meerdere DVD's worden uitgereikt.

De DVD's zijn, zoals hierboven opgemerkt, algemeen van aard. Naast de DVD's zal de financiële dienstverlener veelal ook nog een offerte of een overeenkomst voor opdracht opstellen/uitreiken waarin de specifieke vraagstelling van de klant en daarbij behorende vergoeding is uitgewerkt. Waar relevant werkt ook Henst & Lunsen op deze wijze.

Meer nieuws over arbeidsongeschikt­heids­verzekering­en

26-10-2022

Fiscale kolder in verzekeringsland

Vragen voorgelegd aan<br /> Kennisgroep Verzekeringsproducten<br /> <br /> Bureau D & O heeft enkele vragen voorgelegd aan de Kennisgroep<br /> Verzekeringsproducten. Deze vragen vindt u hieronder, met een weergave van het<br /> door de Kennisgroep gegeven antwoord.<br /> <br /> Vraag 1<br /> <br /> Is het voor de consument bij de aangifte IB toegestaan om

Lees verder
26-10-2022

DNB let extra scherp op verzuim en AOV verzekeraars

<br /> <br /> De markt van collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekeringen staat onder druk. De regelgeving is in 2006 aangepast, waardoor risico's verschuiven van de publieke naar de private sector. Bovendien kunnen vanaf 2016 meer mensen een beroep doen op een collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dat brengt extra risico's met zich mee." Deze

Lees verder
26-10-2022

Provisieverbod, uitleg en tips voor de consument door AFM

Voor 2013 leek het alsof advies gratis was. Maar dat was het niet. De kosten voor advies zaten toen verwerkt in de prijs van financiële producten. Hierdoor was onduidelijk dat je ook voor advies betaalde.<br /> <br /> De kosten voor het advies zaten voorheen verwerkt in de

Lees verder
26-10-2022

Agentschap Avero Achmea

Per heden beschikt ons kantoor ook over een direct agentschap met verzekeraar Avero Achmea.  Deze verzekering betreft een uitbreiding in het assortiment voor;<br /> <br /> <br /> <br /> schadeverzekeringen bedrijven<br /> zorg, inkomens- en verzuimverzekeringen<br /> In combinatie met dit agentschap kan ons kantoor nu tevens adviseren en bemiddelen voor de mantels

Lees verder
26-10-2022

Premieverlaging Reaal Unim AOV voor paramedische beroepen

Voor welke klanten verlaagt Reaal de premie?<br /> <br /> REAAL verlaagt per 1 januari 2014 de<br /> arbeidsongeschiktheidspremie voor paramedische beroepen uit tariefgroep 5.<br /> Bijvoorbeeld fysiotherapeuten en ergotherapeuten. Deze verlaging geldt voor<br /> nieuwe, maar ook voor bestaande klanten met een verzekeringsleeftijd tot 45<br /> jaar. Het gaat hierbij om

Lees verder